مقاله بررسي تأثير پروبيوتيک لاکتوباسيلوس بولگاريکوس (Lactobacillus bulgaricus) ريزپوشاني شده با نانوذرات آلژينات/کيتوزان بر رشد و کارايي تغذيه در فيل ماهي جوان (Huso huso)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مقاله بررسي تأثير پروبيوتيک لاکتوباسيلوس بولگاريکوس (Lactobacillus bulgaricus) ريزپوشاني شده با نانوذرات آلژينات/کيتوزان بر رشد و کارايي تغذيه در فيل ماهي جوان (Huso huso) :


تعداد صفحات :17

زمینه مطالعه: در آبزی پروری رشد سریع, کارایی مناسب تغذیه و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها بسیار مطلوب است. یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود شاخص‌های رشد و مقاومت ماهی استفاده از باکتری‌های پروبیوتیکی است. هدف: مطالعه حاضر به منظور ارزیابی اثر پروبیوتیکی باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس ریزپوشانی شده با نانوذرات آلژینات/کیتوزان بر رشد و کارایی تغذیه در فیل ماهی جوان (Huso huso) انجام گرفت. روش کار: این آزمایش به صورت طرح کاملاً تصادفی در قالب چهار گروه تیمار و یک گروه شاهد هرکدام با سه تکرار صورت پذیرفت, برای این منظور تعداد 375 قطعه فیل ماهی با میانگین وزنی gr8/2±2/27 در پنج گروه تقسیم شدند.تیمار‌های آزمایشی شامل: T1 با غذای حاوی آلژینات/کیتوزان بدون باکتری, T2 با غذای حاوی باکتری ریزپوشانی شده به روش امولسیون, T3 با غذای حاوی باکتری ریزپوشانی شده به روش ژلاسیون یونی, T4 با غذای حاوی باکتری بدون پوشش و گروه شاهد با غذای پایه تغذیه شدند. ماهیان روزانه به میزان 3 % وزن بدن تغذیه شدند. نتایج: نتایج نشان دادند که حداکثرمقدار ضریب تبدیل غذایی (FCR) در T3 (11/0±64/1) و کمترین آن درT4 (06/0±14/1) بود. T4 در شاخص‌های SGR, PER, FER, در روز 30 و 60 دارای بهترین عملکرد نسبت به سایر تیمارها بود. نتیجه‌گیری‌نهایی: براساس نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد رشد در تیمارهایی که کیتوزان و آلژینات به عنوان پوشش حضور داشتند نسبت به تیمار لاکتوباسیلوس بدون پوشش پایین تر بود.

لینک کمکی